Mając jasno sprecyzowany cel terapeuta poznawczo-behawioralny razem z osobą uczestniczącą w terapii, ustala mechanizm objawów, tj. jak powstają objawy, z czego wynikają, jak są podtrzymywane i jak sobie z nimi radzić na co dzień.
Stały porządek sesji jak wskazują badania przekłada się na skuteczność terapii. Spotkanie składa się z trzech części, tj.:
- wstępu, który zawiera omówienie nastroju osoby uczestniczącej w terapii , ważnych wydarzeń w czasie pomiędzy ostatnią a aktualną sesją, objawów jeśli występowały, zauważonych „sukcesów terapeutycznych” oraz ustalenia przebiegu spotkania,
- rozwinięcia sesji, tj. omówienie pracy osobistej (zadania do przemyślenia, wykonania z poprzedniej sesji) – co udało się zrobić, a co sprawiało problemy lub powodowało lęki, objawy itp., realizacja przebiegu ustalonego przebiegu sesji oraz ewentualne wyznaczenie nowych zadań, wyzwań do realizacji, mających służyć poprawie samopoczucia i rozwiązaniu istniejących problemów,
- zakończenie sesji, tj. uzyskanie informacji zwrotnej na temat przebiegu sesji.
W psychoterapii CBT bardzo często wykorzystuje się również kwestionariusze i skale, tak na etapie wstępnej diagnozy, jak i w trakcie trwania terapii żeby móc np. obserwować jak zmniejsza się nasilenie objawu, np. lęku czy depresji, co bardzo pozytywnie wpływa na dalszą motywację w terapii.